Menu

Male navike: Uz malo truda do velikih promjena

Ovako uspijevaju dobre odluke.

Home » Nadahnuće » Psiha » Male navike: Uz malo truda do velikih promjena - 12.2018

„Micro Habits“ su navike koje su toliko male, da na početku djeluju besmisleno, ali su toliko intenzivne da ih je gotovo nemoguće ne usvojiti. Svojom snagom pomažu ljudima da promijene navike i život u duhu održivog razvoja – kako bi iz vlastitog uspjeha crpili snagu.

Nova godina obično znači nove životne odluke. I uvijek se upustimo u tu istu igru, znajući negdje podsvjesno da ih se ni ove godine nećemo pridržavati. Ipak krojimo planove, kako bismo 1. januara startali motivisano. Ali ovaj put stvarno!

Najčešće su to planovi koji skaču od nula do stotinu. Od ljenjivca treba postati sportski fanatik, umjesto naručene hrane želimo svakodnevno kuhati svježu hranu, a stan nalik skladištu treba svakodnevno blistati.

Prvi dani ili čak sedmice protiču super, ali se onda opet uvuče osjećaj preopterećenosti i dobre odluke nestanu – sve do sljedeće nove godine. Jer „prečesto smo uvjereni da veliki uspjesi zahtijevaju velike mjere“, piše autor James Clear u svojoj knjizi „Atomic Habits“. „Rezultati nikad ne dolaze odmah pa tako brzo upadamo u svakodnevnu – staru rutinu.“

Neka sitnice postanu navika

Odluke su uvijek rezultat želje za promjenama. Taj pojam također implicira da nam je do tada išlo loše ili ne baš optimalno. A svaka nova odluka sa sobom nosi strah od neuspjeha, jer ono što je bivalo prije više ne smije da bude.

Kako ćemo krenuti ka naprijed bez straha od neuspjeha? Čarobne riječi: male navike. „Micro Habits“ su navike koje su toliko male, da na početku djeluju besmisleno, ali su toliko intenzivne da ih je gotovo nemoguće ne usvojiti. Ko se želi više baviti sportom mora uspjeti svakodnevno uraditi jedan čučanj; ko želi više čitati, prije spavanja mora pročitati jednu stranicu. A ko želi biti uravnoteženiji treba isprobati jednominutnu meditaciju nakon buđenja.

Snaga malih navika ne leži samo u stvarima koje radimo – posebno jer se rezultati primijete tek znatno kasnije – već i u općenitom uticaju koji imaju na nas. Biti u tolikoj mjeri disciplinovan da svakodnevno ponavljamo stvari te činjenica da se obavezujemo za nešto, a da pritom ostajemo dosljedni, sve to su mali doživljaji uspjeha koji pozitivno utiču na našu sliku o sebi i na osjećaj blagostanja. Male navike nam jednostavno daju osjećaj da smo nešto uradili.

Vremenom raste i vlastito uvjerenje da smo osoba koja nešto pokreće i privodi kraju. Na taj način male navike jačaju samopouzdanje i izdržljivost. „Navike su važne, jer ti pomažu da postaneš tip osobe koji želiš biti“, piše Clear. „Doslovno se pretvaraš u svoje navike.“

 

Ovako funkcionišu male navike

Najbolje ćete ih realizovati tako što ih integrišete u svakodnevnicu. Pet čučnjeva tokom pranja zuba ubrzo će postati rutina. Bez obzira što stvarni ciljevi umnogome nadmašuju male navike, iste su idealne kako biste makar zakoračili tim putem.

Prema Jamesu Clearu bitno je naglasiti sljedeće: „Nova navika ne treba trajati duže od dvije minute – svaku aktivnost moguće je svesti na ovu dužinu trajanja.“ Na taj način „čitanje prije spavanja“ postaje „jedna stranica čitanja“, a „učiti kako razbistriti misli tokom meditacije“ postaje „meditacija jednu minutu ujutro i jednu minutu uvečer“. Nova navika ne treba biti izazov, preporučuje Clear. „Ono što će potom uslijediti može biti izazovno, ali prve dvije minute trebaju biti jednostavne.“

Idealno bi bilo pronaći tri do pet malih navika koje ćemo uvesti u našu svakodnevnicu, a pomoću tabele pratiti njihovu realizaciju. Redovno checkiranje navika na listi izaziva osjećaj zadovoljstva i pokazuje šta svakodnevno postižemo. Ali i najmanje navike nas ne mogu spriječiti da ih nekad zaboravimo. James Clear piše da se jedan prekid još uvijek može smatrati uredu. Ali ako navike ispustimo dva puta zaredom, to može biti početak nove navike.

Male navike nas potiču u pravom smjeru

Jednako kako se mjere moraju malo suzbiti, tako se i očekivanja za dugotrajni uspjeh moraju smanjiti. Promjene se ne dešavaju preko noći, a loše navike se postepeno uvlače u svakodnevnicu. „Jedan dan nezdravo jesti ne znači da će vaga podivljati“, piše James Clear, „čak i ako prolongiramo i projekt ostavimo za sljedeći dan, i dalje imamo vremena da ga završimo. Opasno postaje kada se izgovori i greške počnu ponavljati iz dana u dan.“ U konačnici i to onda postaje navika.

Pozitivna strana malih navika jeste da se privikavamo na neke pozitivne rituale, ali i to da se rješavamo nekih neželjenih navika. Umjesto da od danas do sutra prestanemo s nekom navikom, to činimo korak po korak. To za pušače, na primjer, može značiti da ćete danas pušiti pola cigarete manje nego što ste to učinili jučer. Za ljubitelje čokolade to znači da će danas umjesto cijele čokolade pojesti jedan red manje. A ko zna, možda nekad prestanete u potpunosti. Čak i ako to ne bude tako, postigli ste malu pozitivnu promjenu.

Iako se na prvi pogled čini da su to minimalni poticaji u svakodnevnici, manje navike prije svega postižu sljedeće: One nas pokreću. A do nove godine, to se umnogome može razviti i razvijati u pozitivnom smjeru.


O osobi: Američki autor, poduzetnik i fotograf James Clear piše o tome kako usvajati bolje navike, donositi bolje odluke i na taj način voditi bolji život. Svoje znanje crpi iz vlastitog iskustva i navika drugih, uspješnih ljudi. Više informacija: atomichabits.com.


Male navike za svakodnevnicu

Za tijelo

Umjesto da odmah nakon buđenja listate po društvenim mrežama, radije započnite dan uz mnogo energije. Istegnite se tri puta u krevetu – dobro se izvucite pa opustite. Nemojte zaboraviti da se pritom smijete!

Za duh

Kada nakon posla dođete kući, sjedite jednu minutu i duboko udišite i izdišite. Kupovina i veš mogu kratko pričekati.
Pored kreveta se nalazi mala bilježnica. Neka vam ona posluži kao dnevnik: Unosite jednu rečenicu ili čak jednu riječ o proživljenom danu.

Za posao

To-do liste pomažu da imate pregled svojih obaveza. Po završetku svakog zadatka prekrižite završeno, kratko pauzirajte, napijte se vode i onda nastavite.

 

 


»Čovjek koji je pomicao planinu bio je isti onaj čovjek koji je u početku pomicao kamenčiće.«
Konfučije, kineski filozof


 

Promjene započinju uz male zadatke koje redovno možemo obavljati bez problema. Ako ih često ponavljamo, oni postaju navike. Nažalost, to isto važi i za negativne navike.

 

Prema gore
OKViše informacija