Društveno osviještena preduzeća: Zaraditi novac i činiti dobro
Društveno osviještena preduzeća žele ispuniti društvenu misiju. Zahvaljujući njima, grupe stanovništva koje su u nepovoljnom položaju poput nezaposlenih, izbjeglih, starijih ili slabih lica ponovo dobijaju mogućnost zaposlenja, a time i nove perspektive.
Moto: Zaraditi novac? Da, ali ne samo to. Na taj način pojedini takozvani „Social Businesses“ proizvode proizvode koji pomažu socijalno ugroženim licima, na primjer u snabdijevanju vodom (vivaconagua.at, helioz.org). Ili nude usluge koje se inače naplaćuju, ali su za socijalno ugrožena lica besplatne. Na taj način, na primjer, udruženje „Footprint“ (footprint.or.at) vodi kurseve kretanja poput joge koji su za sve žene koje su bile žrtve naselja besplatni. Za njih takvi kursevi predstavljaju podršku kada su u pitanju integracija i vid terapije, ali zajednički treniraju s drugim ženama. Slični modeli pružaju besplatne usluge učenja njemačkog jezika ili pravnog savjetovanja.
Gradske ture s beskućnicima
U istraživanju Austrijskih ekonomskih usluga (AWS) i Ekonomskog fakulteta u Beču iz 2015. godine procijenjeno je da u Austriji postoji i do 2.000 društveno osviještenih preduzeća. Paradni primjer toga da su poduzetničko razmišljanje i društveno djelovanje povezani, jeste preduzeće „Shade Tours“ (shadetours.at) koje nudi gradske ture u Beču. Vodiči su beskućnici, izbjegla lica ili liječeni ovisnici.
Cilj ture: Stvarati kontakte, širiti vidike, omogućavati nove perspektive. Učesnici postavljaju pitanja i na taj način saznaju kako je biti u situaciji koju nisu imali priliku proživjeti. Danas preduzeće broji 15 vodiča, a u protekloj godini je u ovoj turi učestvovalo 10.000 učesnika.
Preduzeće je osnovala Perrine Schober 2015. godine. Učeni menadžer turizma (36 godina) željela je osnivanjem firme postaviti pozitivni primjer za druge. „Pitala sam se koja je dodatna vrijednost moga rada“, kazala je. „Da li je moguće pomoću onoga što znam od minusa napraviti plus. Da one ljude na koje se predrasudno gleda negativno i sa sažaljenjem i donekle gađenjem, učinim ljudima sa kojima se drugi susreću ravnopravno.“
Njen koncept je cvjetao. Ljudi kojima nije jednostavno u životu ponovo mogu zaraditi novac, ponovo si mogu priuštiti stan i bit će integrisani u društvo. Ko je jednom radio kao vodič kasnije može raditi u uredu, obučavati nove vodiče ili potražiti posao na regularnom tržištu rada. A vodiči i na drugi način mogu profitirati.
Mnogobrojni susreti i pozitivni feedback pozitivno utiču na njihovo samopouzdanje, a donacije ili pokloni vodičima ukazuju da ih se poštuje. Pojedini vodiči su doživjeli da na turama dobijaju ponude za posao, za stanovanje, pozivnice za događaje, za kurseve jezika ili coachinge za karijeru. A učesnici u turama šire vidike i razvijaju razumijevanje prema drugim ljudima. Za mnoge je to impuls da se i sami uključe u društveno korisne angažmane.
Integracija kroz hranu i piće
I u polju gastronomije etablirala su se preduzeća koja pokazuju društveno korisni angažman. Jedno od takvih jeste Café Namsa (cafenamsa.at) u Innsbrucku. Ovdje se priprema iransko-bugarsko-austrijska hrana: od orijentalne čorbe od leće s kozijim sirom pa sve do bruncha vikendom. „Namsa“ je arapska riječ za Austriju. Ovaj kafić nudi izbjeglim licima i štićenicima mogućnost rada, kako bi stvarali kontakte i da bi dugotrajno ostali na tržištu rada.
Izbjegla lica također mogu raditi u Beču u restoranu „Habibi & Hawara“ ili u catering servisu „Topfreisen“ (topfreisen.at). Još jedno od poznatih preduzeća u Beču jeste „Vollpension“ (vollpension.wien). U ovom kafiću između ostalog rade i penzioneri, koji žele pobjeći od samoće u starosti i žele dodatno zaraditi.
Svi ovi primjeri pokazuju: Društveno osviještena preduzeća postajat će sve veći trend. To prognoziraju i AWS i Ekonomski fakultet. Stručnjaci vjeruju da će se cilj Social Businesses do 2025. godine udvostručiti ili čak udeseterostručit.