Menu

Fit uz balet – za svaki uzrast

Selbst als Erwachsene kann man noch mit Ballett beginnen.Der Körper profitiert auch davon.

Home » Zdravlje » Fit uz balet – za svaki uzrast - 10.2019

Spisak horor priča o baletu je dug. Uprkos tome, u mislima mnogih djevojčica ostane utkana želja o lebdenju poput vile u bijelim, satenskim cipelicama – nerijetko za života. Danas si mnoge žene postavljaju za cilj ostvariti tu životnu želju i to u kasnijim godinama života – bez pritiska, psihičke prisile ili dijeta.

Jednom balerina, uvijek balerina

Na časovima baleta moguće je vidjeti samouvjerene žene od 18 do 80 godina koje ozbiljnog ali ne i bolnog lica izvode Pliè (čučanj u koljenima), Rond de jambe (nožni krug) i Battement (skok). Atmosfera u prostoriji je mirna, nije napeta.

Vježbe zahtijevaju dosta pažnje. Trener ih pokaže samo jednom, a polaznici ih moraju odmah ponoviti. Koncentracija na vlastite pokrete je presudna, jer postoji mnogo detalja na koje je potrebno obratiti pažnju: od položaja stopala preko pozicije laktova pa do pokreta glave. Čak i profesionalne balerine doživotno rade na osnovnim pokretima, kako bi iste dovele do savršenstva. „Balet ne postaje jednostavan“, jednom je rekla poznata plesačica i koreograf Agnes de Mille. „On samo postaje moguć.“

Težnja ka potpunom savršenstvu u paru sa nemogućnošću da se ista postigne, nije jedini razlog što su ovi treninzi dugotrajno uzbudljivi. Časovi su – u zavisnosti od trenera – različito osmišljeni. Kod početnika se najčešće započinje sa vježbama snage i rastezanja na podu, dok se napredni najčešće samostalno zagrijavaju. Hodnici ispred studija su ispunjeni plesačicama koje zagrijavaju svoje mišiće.

Sve počinje za štangom

Za štangom se treniraju tehnika i ravnoteža. Dok se osnovni elementi ponavljaju, varijacije su prepuštene plesačima. Ponekad se uvježbavaju kombinacije, koje će poslije „au milieu“ – dakle u sredini prostorije – biti dio male koreografije. Skokovi i okreti se također prethodno uvježbavaju.

Najkasnije tada postaje jasno zašto je balet usko povezan sa disciplinom i tačnošću. Pokreti su brzi, noge su u pokretu, a prostorija se dijeli sa drugima. Ponavljanjem se trebaju spriječiti povrede. Pritom je važan aspekt jačanje mišića, koji su značajni za ravnotežu i sigurno spuštanje nakon skoka. Jacqui Green Haas, dugogodišnji trener atletike baletskog studija Cincinnati i voditeljica seminara Dance Medicine Academic, u svojoj knjizi „Dance Anatomie“ piše: „Najčešće povrede dešavaju se slabijim plesačima koje imaju lošu tehniku.“ Mišljenja je da i neravnoteža igra bitnu ulogu kada su u pitanju povrede.

Obaveza i odgovornost

„Svaki plesač snosi veliku odgovornost za svoje zdravlje“, tvrdi Jacqui Green Haas. „Stoga je potrebno pridržavati se uputa trenera, naučiti ispravno držanje tijela i pokretanje odgovarajućih mišića, kako bi se izveo određeni pokret.“ Obratno je u nadležnosti trenera da potiče učenike kako bi unaprijedili tehniku, da ih poduče opasnostima kada su u pitanju povrede i da ih nauče plesanju koje ne ugrožava zdravlje.

Stoga obučeni treneri posebno početnicima strpljivo objašnjavaju osnovne pozicije i usputno koriguju sitnice poput napetosti stomačnih mišića ili pokreta stopala koji ne smiju biti ekstremniji od pokreta koljena. Posebno je potrebno obratiti pažnju na prianjanje vanjskog dijela stopala za tlo, kako bi se izbjegle povrede zglobova. Položaj ramena ja također veoma važan i na isti je potrebno redovno skretati pažnju.

Ko prihvati kritiku i radi na svojoj tehnici, moći će se već nakon nekoliko mjeseci radovati poboljšanom držanju i sigurnijim pokretima tijela. Nakon nekoliko godina tijelo se oblikuje i poprima karakteristike tijela plesačice. A balet donosi i mnoge druge prednosti. Ciljano formirani mišići štite tijelo od povreda ne samo u plesnom studiju, veći i u svakodnevnici – što za starije predstavlja dodatni benefit.

Medicina je dokazala da ples poboljšava kognitivne sposobnosti. A sinhronizirani pokreti u grupi izazivaju posebni osjećaj zajedništva. Ipak, najljepši benefit baleta jeste lakoća koja se pritom stekne: Osjećaj lebdenja možda se čini kao kliše – ali kliše koji je „odskočio“ iz realnosti. Čak i nekoliko viška kilograma nakon časa baleta čine se beznačajnim. Lična pobjeda nad gravitacijom pruža osjećaj nebeske slobode. A nedaleko od toga je i skok poput gazele.

Prema gore
OKViše informacija