Active Beauty
Period positivity: 5 savjeta kako mjesečnicu prestati smatrati tabuom

Period positivity

Period positivity: 5 savjeta kako mjesečnicu prestati smatrati tabuom

U školi, u svakodnevnom životu, u vlastitoj porodici, na poslu ili u javnosti: za mnoge ljude mjesečnica je i dalje tabu. Bettina Steinbrugger, suosnivačica socijalnog preeduzeća Erdbeerwoche te stručnjakinja za održive proizvode za mjesečnicu, želi to promijeniti i otkrila nam je kako.

Bettina Steinbrugger suosnivačica je socijalnog preduzeća Erdbeerwoche i od 2011. godine vodi kampanju za održive proizvode za mjesečnicu te podizanje nivoa svijesti o toj temi. Njena aktuelna knjiga “Bloody business” opisuje put prema održivom preduzeću.

Socijalno preduzeće Erdbeerwoche od 2011. godine zalaže se za održive proizvode za mjesečnicu i povećanu svijest o temama vezanim za mjesečnicu: „Razvijamo ideje kako mjesečnicu prestati doživljavati kao tabu.“

1. U porodici

Djevojke kod kuće ne pričaju često o svojim mjesečnicama jer je ta tema još uvijek povezana sa stidom. Prema riječima stručnjakinje Bettine Steinbrugger, oba roditelja moraju dostići slobodu takvog ponašanja: “Majke ponekad nesvjesno svoj negativan stav prema mjesečnicama prenose na svoje kćerke i ako majka tu temu pretvori u tabu, ona će to i ostati.” Cilj bi trebao biti da djevojke mogu otvoreno komunicirati o svojim mjesečnicama ili menstrualnim tegobama i da ne moraju ništa kriti. Očevi ih mogu podržati tako što će normalno razgovarati o toj temi i nabaviti tampone ili druge proizvode za menstruaciju za članice svog domaćinstva kada idu u kupovinu.

2. U školi

Kako je promocija zdravog i aktivnog načina života jedno od načela kompanije dm u Bosni i Hercegovini, 2022. godine, po okončanju 5. po redu dm ženske utrke, dio novca od kotizacija, koje su iznosile 10 KM ili 7 KM za članice dm active beauty programa, dm je donirao za nabavku menstrualnih uložaka. Planirano je da ti ulošci budu besplatno dostupni učenicama svih srednjih škola u Kantonu Sarajevo. Iako je prvobitno bilo predviđeno da se od svake kotizacije koju su uplatili dm kupci izdvoji 1 KM za nabavku menstrualnih uložaka, što je u konačnici iznosilo oko 4.000 KM, iz kompanije dm su odlučili da finansiraju cjelokupni iznos te tako osiguraju uloške za svih 7.000 učenica srednjih škola KS.

Donacija u vrijednosti 11.576,51 KM, dio je kampanje čiji je cilj bio povećanje svijesti o menstrualnom zdravlju i smanjenju stigme, a koju je UNFPA BiH provodila u saradnji s Vladom KS od septembra 2022. godine. Od tada, pa tokom kampanje besplatno su se osigurali higijenski ulošci i pouzdane informacije za borbu protiv menstrualne stigme u svim javnim srednjim školama u Kantonu, u nadi i namjeri da će se u bliskoj budućnosti program proširiti na cijelu Bosnu i Hercegovinu.

3. Na poslu

Da li biste nekome ko ima jaku mjesečnicu rekli da radije ostane kod kuće? Anketa „period@work” provedena po inicijativi erdbeerwoche u Austriji otkriva da je samo 11% žena jednom razgovaralo s nadređenima o mjesečnici. 43% radije spominje migrenu ili gastrointestinalni virus. Bettina Steinbruggers predlaže da radna mjesta budu prilagođena mjesečnici: „Gdje je to moguće, mogla bi se uvesti mogućnost rada od kuće, a na drugim radnim mjestima trebalo bi pripremiti ležaljku i termofor za korištenje na pauzi.” Ipak je najviše potrebno o navedenom razvijati svijest kod voditelja na radnom mjestu.

4. U svakodnevnom životu

Iako se mjesečnica odnosi na veliku većinu žena, i dalje među djevojkama vlada velika nesigurnost kako bi se trebale s njom nositi. U SAD-u postoji trend održavanja partyja u čast menarhe, prve mjesečnice. Možda je organizovanje partija malo pretjerano, ali postići ćemo prosvjetljenje potrebno mladim ženama već i ako u autobusu možemo glasno razgovarati o mjesečnici, a da se pritom niko iznenađeno ne okrene. Steinbrugger: „Prvi korak je spoznaja kako je mjesečnica nešto prirodno, a ni u kojem slučaju nešto prljavo.“

5. U politici

Kada čujete izraz menstrualno siromaštvo, često pomislite na daleke zemlje, ali i kod nas ima učenica koje raspolažu s premalo higijenskih proizvoda za menstruaciju.“Prema Steinbrugger, djevojke se u takvim situacijama snalaze koristeći stare čarape ili toaletni papir. „Druge, radi uštede, predugo koriste jedan tampon ili uložak. Tu se mogu razviti bakterije koje u najgorem slučaju mogu izazvati infekcije.“ Prema stavu erdbeerwoche, važne mjere bile bi ukidanje PDV-a na proizvode za mjesečnicu kao i stavljanje na raspolaganje besplatnih tampona i uložaka u školskim i toaletima drugih obrazovnih ustanova.

A od 1. februara 2024. godine, dm je snizio cijene Jessa higijenskih proizvoda širom regije, uključujući Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku, Sjevernu Makedoniju, Sloveniju i Srbiju. Ova aktivnost ima za cilj učiniti ove proizvode cjenovno pristupačnijim djevojčicama, djevojkama i ženama koje nisu u mogućnosti redovno priuštiti ovu osnovnu higijensku potrebu.

Na ovaj način kompanija dm želi dati svoj dugoročni doprinos unapređenju ženskog zdravlja. Menstrualno siromaštvo ima veliki utjecaj na samopouzdanje, budi osjećaj srama, straha i manje vrijednosti i važnosti u društvu, osim toga ženama onemogućava normalan život tokom menstruacije – odlazak na posao ili u školu, fizičke aktivnosti i mnoge druge stvari za njih nekoliko dana svaki mjesec postaju nemogući. Ova društveno odgovorna aktivnost nije samo korak ka smanjenju menstrualnog siromaštva već korak ka osnaživanju žena i djevojčica, omogućujući im da vode zdraviji i produktivniji život.