Active Beauty
Ginekolog Emir Mahmutbegović: Kroz projekte o menstrualnom zdravlju žena, možemo raditi na uklanjanju stigme i ohrabrivanju otvorenog razgovora o menstruaciji

Intervju

Ginekolog Emir Mahmutbegović: Kroz projekte o menstrualnom zdravlju žena, možemo raditi na uklanjanju stigme i ohrabrivanju otvorenog razgovora o menstruaciji

doc.dr sci.med. Emir Mahmutbegović specijalista je ginekologije i akušerstva, doktor je nauka iz oblasti biogenetike i bioinžinjeringa i doc.dr. na katedri za ginekologiju, akušerstvo i humanu reprodukciju. Za sebe kaže kako je kao specijalista ginekologije i akušerstva s iskustvom u reproduktivnom zdravlju žena, posvećen pružanju stručne i empatične podrške kako bi unaprijedio reproduktivno zdravlje svojih pacijentica. Kao osnivač i pokretač web platforme eGinekolog.ba i Ginekološkog dijagnostičkog centra „eGinekolog“, kroz navedeno nastoji pružiti informacije, savjete i edukacije o reproduktivnom zdravlju žena te pružiti vrhunsku brigu i podršku pacijenticama uz najmoderniju tehnologiju i stručnost. U ovom centru mnogo se posvećuje činjenici da se svaka pacijentica treba osjećati ugodno i opušteno koliko je to moguće, s obzirom na to da posjeta ginekologu nikad nije tako jednostavna. Detaljno se objašnjava sve vezano za reproduktivno zdravlje pacijentica kako bi one bile informisane i sigurne u postupke koji se ovdje izvode.

Kako je u dm-u i ove godine u fokusu žensko zdravlje, a neizostavan dio ženskog zdravlja je svakako menstrualno zdravlje, koje se u našem društvu još uvijek smatra poprilično stigmatizovanim, kompanija dm je u saradnji s istraživačkim institutom Spectra početkom ove godine ispitala više od 6.000 žena dobi između 16 i 50 godina na temu menstrualnog zdravlja i to u zemljama: Austriji, Bosni i Hercegovini, Bugarskoj, Češkoj, Hrvatskoj, Italiji, Mađarskoj, Rumuniji, Slovačkoj, Sloveniji i Srbiji. U poređenju sa svim drugim dm zemljama, žene u Bosni i Hercegovini najviše smatraju da je ovoj temi potrebno posvetiti više pažnje (njih 66 posto). Više o samom istraživanju pročitajte na: dm predstavio rezultate upitnika o menstrualnom zdravlju žena | dm Bosna i Hercegovina (dm-drogeriemarkt.ba)

U svijetu se 28.5. obilježava kao Dan menstrualne higijene, a mi smo ujedno i tim povodom o ovoj uvijek zanimljivoj temi menstrualnog zdravlja žena razgovarali s ginekologom dr. Emirom Mahmutbegovićem.

U dm-u i ove godine razgovaramo o ženskom zdravlju. U fokus stavljamo menstrualno zdravlje žena. Koliko često se susrećete s pitanjima na ovu temu od strane Vaših pacijentica?

Kao specijalista ginekologije i akušerstva, veoma često se susrećem s pitanjima vezanim za menstrualno zdravlje. Menstrualni ciklus je ključan pokazatelj reproduktivnog zdravlja žene i svaka promjena može ukazivati na različite zdravstvene probleme. Moje pacijentice često traže savjete u vezi s nepravilnostima u ciklusu, bolnim menstruacijama, prekomjernim krvarenjem ili amenorejom (izostankom menstruacije). Također, tu su i pitanja o PMS-u, kao i o tome kako različiti životni stilovi i stres mogu uticati na menstrualni ciklus. Kroz web platformu eGinekolog.ba i Ginekološki dijagnostički centar “eGinekolog”, nastojimo pružiti podršku i informacije kako bi žene bile bolje informisane i mogle doneti odluke koje su najbolje za njihovo zdravlje.

Brojne žene suočavaju se s predmenstrualnim sindromom (PMS-om) i posljedičnim promjenama raspoloženja, ali i bolovima tokom same menstruacije. Od čega zavisi intenzitet PMS-a i tegoba kroz koje žene prolaze tokom menstruacije? Da li je u ovakvom slučaju potreban neki individualni pristup svakoj ženi?

Intenzitet predmenstrualnog sindroma (PMS-a) i menstrualnih tegoba može varirati značajno od žene do žene i zavisi od mnogih faktora. Promjene razine hormona koje se normalno javljaju tokom menstrualnog ciklusa igraju ključnu ulogu u pojavi simptoma PMS-a, kao što su promjene raspoloženja, umor, bolovi u stomaku i osjetljivost dojki. Međutim, intenzitet ovih simptoma može biti pod uticajem i genetskih faktora, nivoa stresa, ishrane, fizičke aktivnosti te opšteg zdravstvenog stanja žene.

Svaka žena je jedinstvena i zbog toga je važno imati individualni pristup u tretiranju PMS-a i menstrualnih tegoba. To uključuje detaljnu anamnezu i razgovor s pacijenticom kako bismo razumjeli njene specifične simptome i potrebe. U zavisnosti od intenziteta simptoma i njihovog uticaja na svakodnevni život, terapija može uključivati promjene u načinu života, kao što su prilagođena ishrana i fizička aktivnost, korištenje suplemenata te u nekim slučajevima, farmakološku terapiju.

Šta preporučujete pacijenticama, na koji način da ublaže predmenstrualni sindrom i njegove tegobe, po mogućnosti, na prirodan način?

Postoji nekoliko prirodnih načina na koje pacijentice mogu ublažiti simptome predmenstrualnog sindroma (PMS-a) i menstrualne tegobe. Prvo i najvažnije, preporučujem vođenje zdravog načina života koji uključuje uravnoteženu ishranu bogatu voćem, povrćem, integralnim žitaricama i nemasnim proteinima. Smanjenje unosa soli, kofeina i rafinisanih šećera može pomoći u smanjenju zadržavanja vode i nadutosti.

Redovna fizička aktivnost također igra ključnu ulogu u smanjenju PMS simptoma. Vježbanje pomaže u oslobađanju endorfina, koji su prirodni „hormoni sreće“ i mogu poboljšati raspoloženje i smanjiti bolove. Preporučujem lagane do umjerene vježbe poput hodanja, joge ili plivanja. Dobar san i tehnike opuštanja, kao što su meditacija i duboko disanje, također mogu biti od velike pomoći.
Stres može pogoršati simptome PMS-a, pa je važno naći načine kako ga smanjiti.
Neki dodaci prehrani također mogu biti korisni. Naprimjer, magnezij može pomoći u smanjenju bolova i grčeva, dok vitamin B6 može pomoći u ublažavanju promjena raspoloženja. Omega-3 masne kiseline, koje se nalaze u ribljem ulju, također mogu imati antiinflamatorne efekte i smanjiti simptome PMS-a.
Fitoterapija ili upotreba ljekovitih biljaka također može biti korisna. Naprimjer, čaj od kamilice može pomoći u opuštanju i smanjenju bolova, dok ulje noćurka može pomoći u regulaciji hormonalnih promjena.

„Jača hrana” jedan je od simptoma PMS-a ili već tokom menstruacije, kada mnoge žene u tim razdobljima kažu, jednostavno: „Jede mi se sve.” Šta bi u takvim danima žene zaista trebale jesti, kako bi olakšale simptome PMS-a i same menstrualne tegobe?

Tokom PMS-a i menstruacije, mnoge žene imaju pojačanu želju za hranom, posebno za slatkišima, ugljikohidratima i masnom hranom. U ovom periodu ipak preporučujem fokusiranje na zdravu i balansiranu ishranu koja može pomoći u ublažavanju simptoma PMS-a.
Prvo, unos kompleksnih ugljikohidrata može pomoći u stabilizaciji nivoa šećera u krvi i smanjenju promjena raspoloženja. Hrana kao što su integralne žitarice, smeđa riža i zobene pahuljice odličan su izbor.
Drugo, konzumacija voća i povrća bogatog vlaknima može pomoći u smanjenju nadutosti i poboljšanju probave. Banane, narandže, bobičasto voće, špinat, brokoli i mrkva su posebno korisni.
Treće, zdrav unos proteina može pomoći u održavanju energije i smanjenju želje za prejedanjem. Riba, piletina, mahunarke i orašasti plodovi su odlični izvori proteina.

Kroz Vašu platformu eginekolog.ba razrađujete brojne teme o reproduktivnom zdravlju žena, pružajući ženama savjete koje dijelite i na istoimenim kanalima društvenih mreža ove platforme, čime informacije koje dijelite uveliko mogu pomoći ženama, u pogledu brojnih pitanja o kojima se možda ne usude razgovarati sa svojim ginekologom ili prema kojima osjećaju nepovjerenje, jer informacije dolaze iz brojnih neprovjerenih izvora koje pronalaze na internetu. Koje su to teme iz oblasti reproduktivnog zdravlja za koje ste primijetili da najviše interesuju žene kroz ovu platformu?

Kroz platformu eGinekolog.ba i našim kanalima na društvenim mrežama, primijetili smo da žene najviše interesuju teme koje se tiču njihovog svakodnevnog reproduktivnog zdravlja i koje im pomažu da bolje razumiju svoje tijelo i zdravstvene potrebe. Žene najviše zanimaju teme vezane za menstrualni ciklus, kontracepciju, plodnost i neplodnost, ginekološke infekcije, trudnoću i prenatalnu njegu, menopauzu, i prevenciju raka.
Platforma eGinekolog.ba nastoji pružiti pouzdane i provjerene informacije koje su lako dostupne i razumljive, kako bismo ženama pomogli da donesu provjerene odluke o svom zdravlju. Naše prisustvo na društvenim mrežama omogućava nam da dopremo do šire publike i pružimo podršku ženama koje možda ne osjećaju dovoljno povjerenja da razgovaraju o ovim temama sa svojim ginekologom ili se suočavaju sa dezinformacijama na internetu. A kroz Ginekološki dijagnostički centar „eGinekolog“ trudimo se da svakoj pacijentici pružimo najbolju uslugu koristeći najmoderniju tehnologiju i stručnost, osiguravajući da svaka pacijentica dobije vrhunsku brigu i podršku. Posvećeni smo tome da se svaka od njih osjeća ugodno i opušteno koliko je moguće, s obzirom na to da posjeta ginekologu nikad nije jednostavna. Detaljno objašnjavamo sve vezano za reproduktivno zdravlje pacijentica kako bi bile informisane i sigurne u naše postupke.

U sklopu kampanje ženskog zdravlja dm ove godine pruža podršku projektima za unapređenje i očuvanje menstrualnog zdravlja žena čiji je cilj unapređenje i očuvanje menstrualnog zdravlja žena. Smatrate li da se u našem društvu generalno dovoljno priča o ovim temama ili je menstruacija još uvijek na neki načn tabu?

Iako smo u poslednjih nekoliko godina vidjeli napredak u otvaranju diskusije o menstrualnom zdravlju, menstruacija je i dalje donekle tabu tema u našem društvu. Mnoge žene se još uvek osećaju neugodno ili sramežljivo kada govore o svojim menstrualnim iskustvima, što može dovesti do nedostatka informacija i podrške.
Kampanje poput ove koje dm podržava su od izuzetne važnosti, jer pomažu u podizanju svijesti i edukaciji javnosti o značaju menstrualnog zdravlja. Kroz ovakve projekte, možemo raditi na uklanjanju stigme i ohrabrivanju otvorenog razgovora o menstruaciji, što će na kraju dovesti do boljeg razumijevanja i podrške za sve žene.

Zbog tegoba od kojih brojne žene pate tokom menstruacije, čitateljkama dm active BEAUTY časopisa bi od pomoći bilo nekoliko Vaših savjeta vezanih za menstrualno zdravlje za jednostavniju svakodnevnicu.

Evo nekoliko savjeta za ublažavanje menstrualnih tegoba i olakšavanje svakodnevnice:
  • Održavajte zdrave navike: Redovno vežbanje, uravnotežena ishrana i dovoljno sna mogu značajno smanjiti simptome PMS-a i menstrualne bolove. Fokusirajte se na hranu bogatu vlaknima, voće, povrće i integralne žitarice.
  • Hidratacija: Pijte dovoljno vode tokom dana. Dehidracija može pogoršati grčeve i nadutost.
  • Topli oblozi: Topli oblozi ili termofor na donjem dijelu stomaka mogu pomoći u opuštanju mišića i smanjenju bolova.
  • Blaga fizička aktivnost: Aktivnosti poput joge ili lagane šetnje mogu poboljšati cirkulaciju i smanjiti bolove.
  • Biljni čajevi: Čajevi od kamilice, đumbira ili mente mogu smanjiti upalu i ublažiti bolove.
  • Reduciranje stresa: Tehnike opuštanja poput meditacije, dubokog disanja ili masaže mogu pomoći u smanjenju stresa koji može pojačati menstrualne simptome.
  • Redovno praćenje ciklusa: Praćenje menstrualnog ciklusa pomoću aplikacija ili kalendara može vam pomoći da predvidite simptome i bolje se pripremite za njih.
Uvijek je važno slušati svoje tijelo i obratiti se stručnjaku ukoliko su simptomi intenzivni ili ometaju svakodnevne aktivnosti.

Teme o ženskom zdravlju svakako nastavite pratiti kroz dm kanale komuniciranja, za ovu priliku preporučujemo dm online shop: Žensko zdravlje | dm Bosna i Hercegovina (dm-drogeriemarkt.ba)